X
تبلیغات
حجاب مصونیت نه محدودیت (3) -سادات علوی» - سجاده ای پر از یاس حجاب مصونیت نه محدودیت (3) -سادات علوی» - سجاده ای پر از یاس
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز : پنج شنبه 103 اردیبهشت 6 ، 6:45 عصر
بخشندگی، دوستی را نصیب [انسان [می کند و اخلاق را زینت می بخشد . [امام علی علیه السلام]
حجاب مصونیت نه محدودیت (3) -سادات علوی»

اسلام و فعالیت های اجتماعی زن
از آنجا که از بحث مقاله قبل هنوز مواردی هست که به عرض برسانم از همان مقوله اسلام و فعالیت های اجتماعی زن آغاز می نمایم
گفته شد که زن و مرد هردو در مقابل حجاب دارای مسئولیت یکسانی دارا هستند .
البته در فعالیت های عمومی و به عهده گرفتن مسئولیت ها در صورت امری سازنده است؛ که در چهار چوب مقررات الهی و دینی باشد.زیرا معیار در فعالیت های فردی و عمومی؛حفظ ارزش های اسلامی و تقوا و فعالیت های خارج از معیار تقوا؛ثمر بخش و سازنده نیست.
در این جهت فرقی بین زن و مرد وجود ندارد. همانطور که اگر مرد بخواهد فعالیت های فردی ؛اجتماعی وسیاسی او ثمر بخش باشد باید بر اساس مقررات الهی و حفظ تقوا باشد.
زن هم وقتی می خواهد مسئولیت اجتماعی به عهده بگیرد باید با رعایت تقوا و پاکدامنی و حفظ ارزش های الهی باشد.
به همین خاطر اسلام زن را از حقوق و فعالیت های اجتماعی و سیاسی و .... محروم نکرده است؛ بلکه برای این فعالیت ها مقرراتی را وضع نموده است که با آن قوانین؛ تلاش زن و مرد؛ ثمر بخش و سازنده خواهد بود.
در حقیقت آیین نام? اجرایی تعیین نموده که با رعایت آن زن می تواند در فعالیت های عمومی شرکت کند.
و اگر در روابط اجتماعی و نیز پوشش اندام زنان؛ مقررات ویژه و تأکید بیشتری وجود دارد،به خاطر حساسیت مسایل جانبی شرکت بانوان در کارهای عمومی است. که اگر این آیین نامه ها اجرا نشود نه تنها فعالیت های عمومی زنان به نفع جامعه و خودشان نخواهد بود، بلکه موجب فساد و تباهی و در نهایت از بین رفتن کرامت و شخصیت زنان می شود.
همان چیزی که امروز در جوامع غربی و شرقی به دور از مکتبهای الهی مشاهده می شود.
بنا بر این گر چه برخی از مسئو لیت های اجرایی؛مانند رهبری به لحاظ تفاوتهای بین زن و مرد که در مقدمه این بحث گفته شد؛ اختصاص به مرد دارد, لیکن این به معنای محرومیت زن نمی تواند باشد.
بلکه زن و مرد در قبال بسیاری از تکالیف فردی و اجتماعی مسئو لیتی یکسان دارند.
اگر زن از شرکت در جهاد معاف است؛ آن یک مورد خاص می باشد. اما دفاع از حریم حق و حقوق ملت های مسلمان و مظلوم و مبارزه علیه ظلم و امر به معروف و نهی از منکر و خلاصه؛اصلاح و تربیت جامعه هیچ گاه تکلیف و مسئو لیت اختصاصی مرد نمی باشد. بلکه زن هم مسئول است با حفظ مقررات اسلامی شؤون مذهبی در فعالیت های عمومی شرکت کند.حتی اگر حضور زنان در دفاع از اسلام و حدود الهی موجب اعتلای کلمه حق باشد؛ این حضور لازم و واجب است.
البته مسائل تربیتی و وظایف مهم همسر داری در اولویت مسئو لیت زنان قرار دارد. جامع? اسلامی این ویژگی مهم را هیچ گاه نباید از دست بدهد.
همواره باید اولویت به مسائل تر بیتی فرزندان در محیط خانه و نظام همسر داری و خانه داری داده شود.
لکن برخورد خشک و خارج از ضوابط مقررات دینی و ایجاد محدودیت های ناروا امری خلاف و خارج از چهار چوب دینی است.
همانطور که آزادی و بی بندو باری رواج فساد به بهانه های واهی دفاع از حقوق زن ؛حفظ کرامت و شخصیت زن!و... امری خلاف دین و حدود الهی است. فعالیت های اجتماعی بانوان باید بر اساس رعایت شرع باشد.
زنان در صدر اسلام
جامع? صدر اسلام و سیر? رسول الله بهترین شاهد و دلیل بر این مطلب است.
با اندک مطالعه در بار? موقعیت زن در جاهلیت و مقایسه آن با ظهوراسلام؛به خوبی می توان دید که اسلام و رسول الله تا چه حد به جامعه زنان کرامت بخشید و موجب اعتلای فرهنگ و احیای حقوق آنان شد. درجاهلیتی که زن از همه حقوق انسانی محروم بود؛ اسلام تمام حقوق اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی زنان را احیا کرد.
در اینجا اضافه باید کرد که زنان در زمان رسول الله همواره در مجامع عمومی شرکت می کردند؛در محضر رسول الله حاضر می شدندو از معارف الهی و موعظه های ایشان بهرمند می شدند.
حتی وقتی احساس می کردند مردان بیشتر از آنان در محضر حضرت هستند و مدت کمتری توفیق درک حضور پیامبر (ص) را دارند؛ برای استفاده بیشتر از محضر پرفیض حضرتش؛ عرض کردند برای ما روز مشخص و وقت ملاقات تعیین فرما,چنان که ابو سعید خدری نقل می کند:قالت نساءللنَبی(ص) غلبنا علیکم الرجال فاجعل لنایوما من نفسک؛
و حضرت هم این کار را انجام داد؛فو عدهن یوماَلقیهن فوعظهن و امرهن.
در زندگی زنان صدر اسلام نمونه های گویایی وجود دارد که زنان در صحنه های اجتماعی و فرهنگی سیاسی و حتی نظامی حضور می یافتند.
در جنگ بدر زنی به نام (ام ورقه) به خدمت حضرت رسیدو اجازه خواست تا برای مدوای مجرو حین جنگ و امداد رسانی به رزمندگان درجبهه شر کت کند و از خدا شهادت در راه خود را طلب نمود.
حضرت به او فرمود خداوند شهادت را بر تو مقرر نموده است.
آنگاه او را امام جماعت اهل خانه خود قرار داد و این زن مؤذن رسمی داشت و نماز جماعت بر پا می کرد و در آخر هم به دست برخی از افراد خانه به شهادت رسید.
و زنانی اینچنین قهرمان و دلیر نیز درتاریخ اسلام فراوانند.
فعالیت های اجتماعی و سیاسی فاطمه (س)
نمی دانم خدا چطور این توفیق را عطا فرمود که در این چنین ایامی موضو ع بدین جا رسید؟؟
چرا که ایام ایام فاطمیه و سوگواری بر ایشان و مظلومیت همیشگی خاندان عصمت و طهارت است.
و چه زیبا شد اینکه در وصف خصائل ایشان در این مبحث بنشینیم و فیض ببریم.
آری شاهد دیگر بر این موضوع حضور حضرت فاطمه (س)صحنه های سیاسی و اجتماعی است. فاطمه(س) خود در متن مسائل سیاسی و اجتماعی قرار داشت.و همواره از حق و اسلام و اهل بیت دفاع می کرد. حتی در جنگ برای مداوای مجروحین شرکت می نمود.چنان که درنبرد خونین احدکه اکثر مجاهدین فرار کردندو تنهاعلی (ع) و چند نفر دیکر در اطراف رسول الله(ص) استقامت کردند،فاطمه (س) در جبهه حاضر می شود و به مداوای مجروحین می پردازد و زخم های پدر را مرحم می نهد.
و یا دفاع حضرتش از مولایش و از اینکه ملک فدک را غاصبان غصب کردند ایشان دفاع می کند و یا خطبه آتشینش بعد از رحلت پدر نشانگر آزادی حضور زنان در امور سیاسی و فرهنگی است ،آیا اینچنین نیست؟؟؟
همه اینها و حتی شهادت مظلومانه اش در دفاع از حق و حقوق ولایت و ملکی که بایشان تعلق داشت نشانگر این است که انزوا در اسلام معنی ندارد و هر چه هست همه و همه حضور است اما حضوری بسیار زیبا و به جا و هدفمند. این را هم بگوییم در این زمان که هر از چندی به بهانه هایی افرادجاهلی به عنوان دفاع از حقوق زنان آمده اند و فریاد آزادی خواهی سر می دهند ؛ هرگزنخواهند توانست اسلام ناب را خدشه دار کنند چرا که (و مکرو مکر الله والله خیرو الماکرین)
ای یاران و دوستان اینگونه بنگریم که همه ما در مقابل آنچه خداوند و پیامبرش و در کل دین اسلام برای ما مسلمانان بلکه بشریت آورده اند همه و همه برای سعادت و فلاح انسانها بوده است . پس بیاید در آموختن و آموزش دستورات دین در هر زمینه آستین ها را بالا زده و گامهایی بلند و خدا پسندانه برداریم.
از تمام عزیزانی که در این طی چند مقاله لطف کردند و بر ما منت گذاشتند وب حث را پی گیری کردند؛تشکر و سپاسگزاری می نمایم .





کلمات کلیدی :