مقام و منزلت معنوى حضرت معصومه(س)
امام جواد(ع) فرمود:
«من زار عمتى بقم فله الجنّة»
یعنى: هر کس عمه مرادر شهر قم زیارت کند،بهشت بر او واجب است
از امام رضا(ع) آمده است:
«من زارها عارفاً بحقها فله الجنة»
کسى که قبر فاطمه دختر موسى بن جعفر را آن گونه که شایسته اوست زیارت کند، بهشت از آن اوست.
ای ماه از رویت خجل ،ای درد از نامت دوا؛ای کوه از حجر چو خاک
ای دیده از نورات براق،ای سینه از حجر ات کباب؛ای خانم اهل بهشت
ای نادر و نیکو سرشت؛ای ناظر اهل بهشت؛ای کیمیایی شهر قم
ای خاطر اهل یقین،ای خواهر و جان رضا؛ای خواهر موسی الرضا
ای دخت و نور موسوی،ای عمه غم خوار ما؛ای آبروی و جان ما
ای آشنای جان و دل،ای پاکدامن، نور عین؛دخت به حق مصطفی
ای آسمانی؛ نور عین،جانم بسوختی از غم ات؛دل گشته صد چاک از غم ات
من داغدار روی تو،یک دم بده مهلت به من؛تا خوب به رویت بنگرم
یک مهلت دیدار ده،یک شب به من یک جای ده؛بر وصل خود یک راه ده
جانی برای تاب ده،یک فرصت دیدار ده؛دارم زه رویت بس امید
در نا امیدی ها امید،دستم بگیر ای خوب من؛ای عمه محجور من
این قطره های اشک من،این چند بیت شعر من؛این گفته های نغز من
اندر رسای حب توست،در یک کلام ای خوب من؛دستم بگیر در روز حشر
جایم بده نزد خودت،یک مرتبت خواهم همین؛تنفیض حکم خادمی
(ف ـم) کلمات کلیدی : |
تصاویر یادمان شهدا در حسینیه کانون فرهنگی رهپویان وصال پیش از انفجار
کلمات کلیدی : |
چقدر شرمنده شدم روزی که دیدم یک پدر روحانی همجنس بازی را موجب رضای پروردگار می داند و موجب آسایش بشر!!!! حتی زمانی که شنیدم کاردینال دیوید یکی از سران کلیسای انگلیس یه مادر بزرگوارتان در پیش چشم خبرنگاران بی مهابا توهین کرد و کسی در مقابل او چیزی نگفت چشمانم پر از اشک شد .
کلمات کلیدی : |
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم روزى پیره زنى به حضور پیامبر(ص ) رسید و عرض کرد: ((عاقبت من در قیامت چه خواهد شد؟)) پیامبر(ص ) فرمود: پیره زن به بهشت نمى رود. آن زن ناراحت شد و از حضور آن جناب دور گردید، در راه بلال حبشى او را گریان دید، از او پرسید، چرا ناراحت هستى ، جریان را گفت ، بلال گفت : نباید پیامبر(ص ) چنین فرموده باشد، برگرد به حضورش برویم و بار دیگر بپرسیم ، با هم نزد پیامبر(ص ) آمدند، بلال عرض کرد: اى رسولخدا! شما به این پیره زن چنین فرموده اى ؟ پیامبر فرمود: ((آرى اینکه سهل است ، سیاه هم به بهشت نمى رود.)) بلال نیز افسرده خاطر شد، و از نزد رسولخدا(ص ) مرخص شد، در راه ابن عباس او و پیره زن را افسرده دید، علت پرسید، بلال جریان را گفت . ابن عباس گفت : رسولخدا(ص ) با شما مزاح کرده است ، منظورش این است که پیره زن ، جوان مى شود و سیاه ، سفید مى گردد و سپس به بهشت مى روند نه با حال پیرى و سیاهى . آنها فهمیدند، که پیامبر(ص ) با آنها مزاح کرده است ، خوشحال شدند آرى پیامبر با آن مقام بلند با مردم مستضعف این چنین برخورد صمیمانه داشت کلمات کلیدی : |
عید سعید ولادت پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی ص و ولادت با سعادت ششمین گوهر گنجینه امامت امام جعفر صادق ع را به تمام دوستان تبریک و شادباش عرض می نمایم و در اینجاخصایلی ازپیامبراکرم را برایتان آورده ام .امید آن دارم که همه ما به خصلت زیبای محمدی آراسته شویم /آمین خداوند در حق رسول مکرمش محمد بن عبد الله (ص ) می فرماید: "انک لعلی خلق ادامه مطلب... |
به واسطه حال و هوایی که بعضی اوقات به این دل زنگار بسته ام روی می آورد خواستم برای پاک سازی این دل در ایام تعطیلات خواب را هم تعطیل کنم به امید فضل و کرمش حال و هوایی دست دهد که.. یکی از بزرگان می گوید: شبی برای خواندن نماز شب، کاسه ی آب را بر داشتم تا وضو بگیرم. آب در کاسه بود اما هر چه آن را کج کردم، آب آن خالی نشد. چون از ارتباط خویش با خداوند متعال مطلع بودم، احتمال دادم که آب کاسه نجس باشد و خداوند نمی خواهد که با آب نجس وضو بسازم. به کنار شط رفتم و کاسه را از آب پاک و زلال پر کردم. به اتاق بازگشتم و کاسه را برای وضو به اتاق برگرداندم. اما این بار نیز آب به روی دستم روان نشد. به خود گفتم: حتماً مرتکب خطایی شده ام خداوند متعال برای عقاب من می خواهد که نماز شب را از من بگیرد. تمام رفتار و کارهای روز مره را یررسی کردم دیدم مرتکب خطایی شده ام جز این که صبح همان روز با فردی که با من کاری داشت به اندازه شأن او با وی برخورد نکردم. برای همان یک کار، مرا مورد عقاب قرار داده اند تا از نماز شب محروم شدم. بنابراین یکی از عللی که انسان نمی تواند برای نماز شب بیدار شود، اعمال ناشایایست و گناهانی است که انسان مرتکب آن می شود. در حدیث قدسی آمده است که: «بنده من به هیچ چیزی به سوی من تقرب نمی جوید که بهتر از واجبات باشد همانا او به سبب نوافل محبت من را می جوید تا من او را دوست بدارم.پس آنگه که او را دوست داشتم، گوش او می شوم که با آن می شنود و چشم او که با آن می بیند و زبان او که با آن سخن می گوید و دست او که با آن کار می کند و پای او که با آن راه می رود. آنگاه که مرا بخواند او را اجابت می کنم و آنگاه که از من در خواست کند به او عطا می کنم. « بحارالانوارج 70، ص 22» اگر انسان اهل نماز شد محبوب خدا می شود، زیرا محبت یک امر تضایفی است و اگر انسان خدا را دوست داشته باشد، خدا نیز او را دوست می دارد. اگر انسان محب خدای متعال شد، از آثارش این است که مشتاق دل شب می شود و برای زمان ملاقات در نماز شب لحظه شماری می کند. وقتی محب به محبوب رسید، زمان برای او معنایی ندارد و ملاقات دو یا سه ساعته را لحظه ای بیش نمی داند. کسی که عاشق شد فکر و ذکرش این است که چگونه خود را به وصال معشوقش برساند وحاضر است که در این راه هزینه هنگفتی را بپردازد( که البته این موضوع به اصالت عشقش بر می گردد)در اینجا چون موضوع مورد بحث ما عشق الهی است (معنی وا قعی عشق) رابطه میان عبد ومعبود مطرح میشود. بهترین زمانی که انسان می تواند با معبود خود زمزمه عاشقانه داشته باشد شب هنگام است زمانی که همگان در خواب ناز بسر میبرند و از قیل وقال وهیاهوی روز خبری نیست در شب انسان راحت تر می تواند به معبود خود رجوع کند و از اینروست که راز نیاز شبانگاهان اینقدر مورد توجه و سفارش بزگان بوده و هست و کاملترین نوع راز نیاز نماز است بطوری که از آن به معراج مومنین یاد میشود. با این مقدمه کوتاه میتوان به اهمیت نماز شب تا حدودی پی برد دراین وبلاگ بنا را بر آن گذاشته ایم تا کمی پیرامون این موضوع صحبت داشته باشیم. پس با توکل بر خدا موضوع را از اهمیت نماز شب در قران وحدیث پی می گیریم : *** اهمیت نماز شب در آیینه قران و حدیث از منظر قران نماز راز گفتن است ودر امید کوفتن .نماز خویشتن را از دست نفس ربودن است وحضرت دوست را ستودن . در تفسیر کشف الاسرار چنین آمده که خدای تعالی در سوره مزمل فرمود: « ای محمد به دوستان ما بگوی چون که خواهید با ما راز و نیاز کنید روی به قبله شرع آرید و قدم در حضرت نماز نهید» در قران کریم ??? مرتبه در ?? سوره درباره نماز اوامری آمده است و نیز در ?? آیه آیاتی درباره نماز شب و دعوت بندگان برای بر پا داشتن ان آمده است واین همه نشان از اهمیت فراوان خلوت شبانه بامعبود محمود دارد . این آیات عبارتند از : اسرا ?? فرقان?? سجده??و?? طه?? ص??و?? زمر? ذاریات??و?? طور?? مزمل?و?و?و? دهر??و?? فجر? در اینجا به دو مورد اشاره می کنیم: ?- خداوند متعال در اسرا?? به پیامبر(ص)می فرماید: پاسی ازشب را از خواب برخیز و قران و(نماز)بخوان این یک وظیفه اضافی برای توست تا پروردگارت تو را به مقام محمود برانگیزد .بسیاری از مفسران این آیه را دلیل واجب شدن نماز شب بر پیامبر دانسته اند و مقام محمود را مقام شفاعت خوانده اند. ?- در مزمل? چنین آمده: شب را بجز کمی بپا خیز از منظر حدیث احادیث فراوانی در سفارش? فضیلت و آثارنماز شب و شب زنده داری آمده است از جمله:?-شرافت مرد در نماز شب است: جبرئیل به حضور پیامبر (ص) آمد و فرمود: ای محمد هر قدر خواهی زندگی کن همانا خواهی مرد.هر که را خواهی دوست بدار ? سرانجام از او جدا خواهی شد. هر عملی خواستی انجام بده پاداش وکیفر آن را خواهی دید. اگاه باش و بدان که شر افت مرد ? به عبادت او در شب است وعزتش در بی نیازی جستن از مردم. ?-محبوبترین چیزها: رسول خدا (ص) :دو رکعت نماز در دل شب محبوبتر است نزد من از دنیا وآنچه که در آن است. ?-شعار پرهیزکاران و روش مشتاقان: حضرت علی(ع):شب زنده داری? شعار پرهیزکاران و روش مشتاقان است. **?-نشانه عشق ومحبت به معشوق : در حدیث قدسی آمده است :دروغ گفت آنکه دعوی محبت ما کرد? چون شب در آمد تماما بخفت و از دوستی ما بپرداخت? مگر هر عاشقی خلوت با معشوقش را دوست ندارد.نماز شب نشانه عشق و محبت انسان به آفریدگار خویش است و همین است که او را از بسترخواب جدا کرده و آن زمان که همه خفته اند و رفت آمدی نیست و حواس آدمی جمع و توجه به مبدا و گرایش کامل به آستان رفیع معبود محبوب مقدور است در تاریکی شبانه دل خود صفا بخشد وتا سحرگاهان به ابراز بندگی عبادت حضرت دوست بپردازد و از ثمرات اسحار نصیب و بهره ببرد وببیند که می بندگی حق چه نشئه ها دارد. ?-سنت پیامبر وسیره صالحان: امام صادق(ع):بر شما باد به خواندن نماز شب? که سنت پیامبر شما وسیره صالحان است. ?-بهترین شما اهل نماز شب هستند: پیامبر اسلام(ص):بهترین شما کسی است که سخن زیبا بگوید?طعام بدهد و هنگامی که مردم در خوابند?نماز شب بخواند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: بر شما باد به برپایی نماز شب؛ زیرا این عمل، شیوه بندگانی است که با آن به پروردگارشان نزدیک میشوند و از گناهان پاک میگردند.[1] حاملان قرآن و شب زندهداران، بزرگواران و آبرومندان امتم هستند.[2] بهترین شما کسی است که سخنان پاکیزه گوید و میهمان پذیر باشد و طعام دهد و شب هنگام در حالی که مردم خوابند، برخیزد و نماز بگزارد.[3] از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که هر کس در پایان نماز وتر، هفتاد مرتبه «استغفر الله ربی و اتوب الیه» بگوید و تا یک سال بر آن مداومت کند نام او در زمره «المستغفرین بالاسحار»[4] نگاشته میشود.[5]
و نیز روایت است که خدای تعالی به حضرت داوود وحی فرمود: ای داود، همواره در تاریکی شب استغفار کن، که هر کس وقتی مردم خوابند، تنها برای من به نماز بایستد، فرشتگانم را فرمان دهم تا برای او استغفار کنند و بهشت ویژه من او را آرزو کند و هر تر و خشکی برای او دعا خواند.[6] ای داود! همانا من بندگانی دارم که از میان دیگران مرا دوست میدارند و من هم آنان را دوست دارم. آنها مشتاق مناند و من نیز مشتاق آنانم؛ آنان مرا یاد میکنند، من هم آنها را یاد میکنم، آنان به من مینگرند، من نیز به آنان مینگرم (ای داود!) اگر تو نیز به طریقت آنان گام نهی تو را هم دوست خواهم داشت و چنانچه از راه آنان بازگردی تو را دشمن میدارم. (داود) گفت: پروردگارا! نشانه اینان چیست؟ خداوند فرمود: چشم به سایه روز دوختهاند؛ چنانکه چوپان به رمه خود چشم دوخته است، اینان غروب آفتاب را آرزو دارند، چونان که پرنده بازگشت به سوی لانهاش را آرزو میکند و چون شب همه جا را بپوشاند و با تاریکی درآمیزد و بسترها پهن گردند و تختخوابها برپا شوند و هر دوستداری با دوستدارش خلوت کند، اینان قدمهایشان را به سوی من میگمارند و گونههایشان را (بر زمین) میگسترانند و با سخنان من مرا میخوانند و به خاطر نعمتهایم نشسته، ایستاده، در حال رکوع و سجده لابه کرده، ضجه میزنند و گاه گریهکنان آه میکشند و شکوه میکنند، من آنان را میبینم که به خاطر من چه تحملی میکنند و میشنوم که از دوستی (دوری) ام گلایه دارند. (ای داود) نخستین چیزهایی که به آنان میدهم سه چیز است؟ 1ـ از نور خویش در دلهایشان میافکنم (در نتیجه) آنان از من آگاه میشوند؛ چونان که من از آنان آگاهم.
بر او علم یک ذره پوشیده نیست که پیدا و پنهان به نزدش یکی است
2ـ اگر آسمانها و زمین و هر آنچه در آنهاست، در ترازوی عملشان قرار گیرد، من همه اینها را اندک میشمارم. 3ـ رویکردم به سوی آنان است، (ای داوود) از نگاه تو، آنکه را من به سویش رو کنم (آیا) کسی میداند که میخواهم چه به او عطا کنم؟[7]
پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: خداوند ابراهیم(علیهالسلام) را به دوستی بر نگزید؛ جز به این خاطر که میهمان نواز بود و در حالی که مردم به خواب بودن او به نماز شب میایستاد.[8]
به نیمه شب که همه مستِ خوابِ خوش باشند من و خیال تو و نالههای دردآلود
امام خمینی(ره) ذیل همین روایت میفرماید: «در فضیلت نماز شب تنها همین روایت برای اهل آن بسنده است، ما نمیدانیم خلعت خلت (دوست شدن با خداوند) چه خلعتی است و این که حق تعالی بندهای را به دوستی برگزیند، چه مقامی است؟ تمام عقلها از تصور آن درماندهاند؛ اگر همه بهشتها را به خلیل (دوست خدا) بدهند، او به آنها نگاه هم نکند؛ برای مثال، اگر کسی را دوست بداری و او نزد تو عزیز باشد و برتو وارد شود، تو با وصال جمال و دیدار او از هر ناز و نعمتی باز مانی و بینیاز گردی، و این مثل با دوستی حق تعالی بسیار بیتناسب و فرق بین مشرقین است.[9] چنانچه بیداری شب انسان را به حقیقت و سرّ نماز آگاه کند و با ذکر و فکر حق انس بگیرد و شبها، مطیه[10] معراج قرب او شود، که دیگر جز جمال جمیل حق برای او چیزی نتواند بود.»[11]
از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) روایت است که: هرگاه خداوند نماز شب را روزی مرد و زنی میفرماید و او از خواب برخیزد و با اخلاص تنها برای خدا وضوی کاملی بسازد و با نیتی راستین و دلی درست و دور از بدیها و با خشوع و دیدهای گریان به نماز بایستد، خداوند نه صف از ملائکه را پشت سر او قرار میدهد؛ چونان که عدد هر صف را جز خداوند کسی نتواند بشمارد؛ به گونهای که یک سر صف در مشرق و طرف دیگر آن در مغرب باشد و چون از نماز فارغ شود، به عدد ملائکه بر او درجات بنویسند.[12] [1]- رموز نماز، ص 189. برگرفته از، کتاب دعوات ابن راوندی. [2]- نک: صدوق، خصال. [3]- بحارالانوار. [4]- سوره آل عمران: آیه 17. [5]- محاسن برقی: ص 54 ـ مجمع البیان و تفسیر نورالثقلین، ذیل آیه یاد شده ـ خصال صدوق، ح 1184 ـ وسائل الشیعه: باب 10. [6]- نک: میرزا جواد ملکی تبریزی، رساله لقاء الله: ص 129. [7]اسرار الصلوة: ص 454ـ456. [8]- میزان الحکمة: ج 5، ص 417، ح 10438. [9]- نک: اربعین حدیث، حضرت امام خمینی: ج 1، ص 203. [10]- چهارپایی که بر آن سوار شوند. فرهنگ عمید [11]- ر.ک: اربعین حدیث: ص 204. [12]- وسائل الشیعه: ج 5، ح 29 ـ بحارالانوار: ج 84، ص 136 ـ امالی صدوق: ص 24 ـ میزان الحکمة: ج 5، ص 419، ح 10452 درنماز شب هایتان برای فرج آقا امام زمان(عج) دعا کنید .کلمات کلیدی : |